Trafiekcijfers oktober 2021

Vergelijking tussen de periode Okt 2019, 2020 en 2021


2019
2020
2021
Verschil
Commercieel:
217
420
+93,5%

2019
2020
2021
Verschil
Bewegingen:
1.403
1.394
-0,6%
Passagiers:
40.818
33.119
-18,9%
Vracht:
2.490
7.910
+217,7%
Vracht:
1.823
7.910
+333,9%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Okt 2019, 2020 en 2021

2019
2020
2021
Verschil
Commercieel:
2.495
3.002
+20,3%

2019
2020
2021
Verschil
Bewegingen:
21.542
21.134
-1,9%
Passagiers:
414.172
179.982
-56,5%
Vracht:
16.772
43.578
+159,8%
Vracht:
42.100
43.578
+3,5%

 


Commentaar:



DE HEROPLEVING VAN DE LUCHTHAVEN ZET ZICH LANGZAAM MAAR ZEKER VOORT



Tot grote frustratie van een handvol non-believers in Ostend Airport tonen de trafiekcijfers duidelijk aan dat zowel het passagiers- als het vrachtverkeer gestadig in de lift zitten. Ook al gedragen de pseudo Don Quixotes zich als duivels in een wijwatervat met gemanipuleerde cijfers en verkeerde gegevens, de werkelijkheid ziet er helemaal anders uit.



In de periode Januari-Oktober 2021 maakten zowat 180.000 passagiers gebruik van de Luchthaven Oostende-Brugge. Uiteraard is dat slechts een kleine helft van het aantal vervoerde reizigers in dezelfde periode in 2019. In vergelijking met andere luchthavens geen abnormaal verschijnsel. Men mag ook niet vergeten dat in 2021 slechts op 13 bestemmingen kon en mocht gevlogen worden i.pl.v. 22 voor de pandemie.



Ook het vrachtvervoer vertoont een structurele opmars. Plus 3,5% lijkt op het eerste zicht niet veel, maar men dient rekening te houden met het feit dat in 2021 weinig of geen corona-gerelateerde vracht via Oostende gevlogen werd.

In vergelijking met het "normaal" jaar 2019 steeg de vrachtomzet in de eerste tien maanden van 2021 zelfs met +159,8%!

Geleidelijk ging het aantal regelmatige cargomaatschappijen die voor Oostende gekozen hebben in stijgende lijn. Het resultaat is duidelijk zichtbaar in het aantal bewegingen en vervoerde vracht. Dit zorgde voor meer vaste tewerkstelling bij alle betrokken bedrijven en diensten die op Oostende werkzaam zijn.



De "General Aviation" mag zeker niet vergeten worden. Dagelijks maken tal van private toestellen van allerlei grootte gebruik van de faciliteiten op apron 3. Ook hier waait een gunstige wind, zeker nu de vervallen loodsen voor de kleine luchtvaart zullen vervangen worden door nieuwe eigentijdse modules.



Over twee maanden zullen de jaarcijfers bekend zijn, doch nu reeds zijn de vooruitzichten voor november en december zeer gunstig om de verdere heropstanding van de kustluchthaven waar te maken.